Regn

Jag erkänner att jag är trött på allt detta regnande. På bilder jag får från arbetskamrater och ungdomar i Rumänien, så ser det ut att vara varmt och soligt hela tiden. Eftersom jag följer med i rumänska nyheter, så vet jag att det förekommer skyfall i vårt län och att det varnas för översvämningar. Det är floder och åar, som riskerar att svämma över och det kan ställa till allvarliga problem.
De svåraste översvämningar som skett i Rumänien har varit i de östra och södra delarna. Det här året tror jag inte det varit allvarligt, men som alltid är det fattiga människor som blir värst drabbade. Husen brukar inte vara försäkrade, så man kan förlora allt man äger. Dessutom kan odlingar bli förstörda av hagelstormar och översvämningar.
Vårt län Bihor är fattigt på sjöar, men åar och mindre vattendrag finns det i alla fall. Râul Bistra ( Ån Bistra) rinner från Svarta Skogen, förbi byarna Voivozi, Popești, Ciutelec och sedan rinner den fram till Marghita. För det mesta är det inte mycket mer än en bäck, men när det regnar mycket, så kan den bli djup och svämma över åt alla breddar.
I alla fall så skäms jag när jag gnäller och klagar på regnet. Jag behöver inte vara orolig för att förlora hus och hem. Det är bara så tråkigt att inte kunna vara ute i den härliga majnaturen för att man blir så blöt. Jag fryser. Och jag tycker det är tråkigt att ställa in tänkta trevliga träffar.