Trettio

I år är det trettio år sedan de första resorna gick från Sverige till Rumänien och det som idag är EFI Fadder/FCE började så smått. Jag har jobbat med nyhetsbreven sedan de första numren 1992 och det här året gör vi extra nummer med anledning av de trettio åren. Nyhetsbrev nr 5 ligger på lut, så håll utkik! Jag har intervjuat några trettioåringar i min omgivning och de verkar tycka att det är en ära att vara födda samma år som FCE. I årets första Nyhetsbrev, så skrev vi om Simona. IDAG är det hennes trettioårsdag och vi har haft en trevlig pratstund. Hon bor inte på Brândușa längre utan flyttade ut i en egen lägenhet redan i februari. Dessa ungdomar berikar mitt liv. Här kommer intervjun med henne. ”En trettioåring. Simona Kovaci är född 1990 och fyller 30 år i år. När hon hör att FCEs arbete började redan då, säger hon: ”Tänk att FCE har funnits hela mitt liv! Jag känner stor tacksamhet och undrar var jag hade varit om inte FCE funnits här för mig.” Stödboendet Brândușa, som hon älskar, är hennes hem och där är hon mycket uppskattad. Nu står det flyttkartonger i hennes rum, för det är dags att ta ett steg ut i livet. Hon ser fram emot det, men är glad att hon kommer att få fortsatt stöd från FCE, ”Elim-familjen”. Simona känner inte sina föräldrar utan har vuxit upp på barnhem. Under hela skoltiden bodde hon i Popești och hon berättar att FCEs volontärer och anställda betydde oerhört mycket för henne. ”Lägren med dem i Svarta Skogen var underbara”, säger hon och berättar att särskilt Carro lärde henne om Jesus. ”Hon lever inte längre, men, o, vad hon älskade Herren!” Simona sökte själv att få komma till Brândușa och hon berättar hur hon fick jobb i FCE. ”Jag har arbetat i köket, städat kontoret och Klubben och jag har också arbetat i Casa Silvia. Mest lärde jag mig i köket och det har jag nytta av”, skrattar hon. För två år sedan kände hon att det var dags att söka ett annat jobb och då fick hon en anställning på en fabrik i Marghita, som tillverkar kablar till fordon. Simona är öppen med att hon blev övergiven som barn, så det vet hennes arbetskamrater. Hon utstrålar trygghet, bär inte på bitterhet utan är glad att hon har ett bra liv.