Vårt län

Bihor är ett av Rumäniens 41 län. Det tog några år för mig att se hur vackert landskapet är. Antagligen berodde det på att det vi mötte här de första åren var mörkt och dystert. Bihor har höga berg, mjuka kullar, skogar, floder, åkrar och ängar. Till turistattraktionerna hör spännande grottor, vackra kyrkor och kloster samt termalbad. Residensstaden heter Oradea och det är närmast storstad för oss. Det blir inte så ofta att vi åker dit, men igår var min man och jag av olika anledningar där två gånger. Vi hade inte planerat att köra olika vägar, men så blev det och då påmindes jag om vad mycket vackert det finns att se. Först körde vi nerför serpentinvägar.
I stupkanten på vänstersidan växer tätt med höga fläderbuskar. Bergväggen på högersidan är beklädd med nät för att stoppa ras. Där växer de allra vackraste blåklockor. Stora och ståtliga tillsammans med prästkragar. En parkarkitekt skulle inte kunna designa en finare blomsterutsmyckning.
När vi åker genom byarna är det rosbuskar och klängrosor, som dominerar och det är mycket vackert. Från Oradea den andra gången, så kör vi en ytterring som verkligen tar ut svängen. Först upp på en höjd med utsikt över hela staden.
Efter en krokig väg prydd med vallmo på sidorna kommer vi till öppna landskap, som jag tycker påminner om Östgötaslätten.
Vi ser att trots regnbrist i vårt län, så växer både majs och solrosor på åkrarna. Tänk vilken välsignelse att kunna odla och skörda utan att våra landskap, städer och byar förstörs av bomber!