Februari

Ups, var tog månaden Februari vägen? Idag är det sista dagen och Maria har namnsdag. Grattis till er alla Marior! Det lär vara världens vanligaste kvinnonamn och det är inte konstigt. Jag pratade nyss med ett födelsedagsbarn i Casa Brândușa. Då passade jag på att säga grattis på namnsdagen till alla fyra söta Marior, som var där. De blev glada, men efteråt kom jag på att Rumänien har två (!) helt andra datum då Maria har namnsdag. Det är i Sverige och inte i Rumänien man uppvaktar Maria den 28 februari.
Apropå födelsedagar, så undrar jag om de som är födda den 29 februari firar sin födelsedag idag eller i morgon. Idag har i alla fall Nicoleta firat sin födelsedag i Casa Brândușa. Det har hon sett fram emot och det var längesedan hon bjöd in mig. För min del fick det bli facetime även denna födelsedagsfest. För ett år sedan var jag med på Nicoletas födelsedagsfest och det var en speciell dag. Det var nämligen just den dagen, som hon och de andra tjejerna flyttade in i Casa Brândușa.
Tänk att det gått ett år! Ett märkligt år. Jag beundrar ungdomarna att de är så tålmodiga. De är så sköna och de är värda all uppvakting och all uppskattning. Jag kan inte låta bli att skicka med den här lite suddiga bilden då Nicoleta firade med tårta på Dagcentret i fredags.