Minnas

Idag har jag suttit vid datorn precis hela dagen (det är dags för EFI Fadders Nyhetsbrev), men jag har haft underhållning utanför fönstret. Det händer vanligtvis inte så mycket här utanför, men ”årets händelse” är när 500 julgranar ska sågas och bäras fram. Jag minns när jag senast såg detta och jag fattar inte att det är ett år sedan. Ägarna till granodlingen här intill kom idag med ytterligare en motorsågskunnig samt åtta unga killar. Jag är glad att de fick ett dagsjobb och de var duktiga att bära fram granarna upp för backen.
Lite gnabb var det dem emellan, men de vilade ibland och samsades om en flaska de skickade runt mellan sig och halsade. Granarna ska säljas för sammanlagt en stor summa pengar.
Speciellt förra året när vi var mera här på landet, så såg vi att en granodling sköter sig verkligen inte självt. Det är många moment och mycket jobb under året med att ta hand om den för att det vid årets slut ska finnas vackra säljbara julgranar.

Medan jag suttit här, så har Demelza jobbat i Casa Brândușa. Hon hade lovat tjejerna att hjälpa dem göra ett kollage av bilder de hade samlat på sig i sina rum. Idag satte de in bilder i en stor ram och de har bilder till en till. Det blev många glada tillrop och igenkänning. De pratade om alla de minnen, som bilderna representerade. Födelsedagar, utflykter och andra fina tillfällen. Trevliga och roliga minnen berikar livet!